-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جستجوی این وبلاگ

۱۴۰۱ دی ۱۱, یکشنبه

فرا جنسیتی جوهر انسان!



محمدآصف فقیری

 پژوهشگر علوم سیاسی و مطالعات فلسفه و عرفانی اسلام




جوهر انسان عبارت از روح و عقل است٬ و اندرون انسانی عالم اندر عالم بسوی انسانیت که رسالت دین روشنایی است که انسان ( زن و مرد) در پرتو آن بر جهل یا عالم حیوانی غالب شوند٬ از این جهت بسته شدن مراکز عقلانیت در برابر انسان یعنی تفکیک نباید شود٬ زیرا جوهر درونی انسان (عقل) زن و مرد ندارد و اینکه دانشگاه ها و مکاتب بروی دختران بسته شده اند٬ دربرگیرنده اینست که جهل بر عقل به ظن خودشان پیروز شده است٬ از اهل مدنیه کسی بنام عبدالله بن ابی بود و گاهی عبدالله بن سلول هم گفته اند٬ وی رییس منافقین در بین اصحاب رسول کریم صلوات علیه بود٬ وی اولین کسی بود که بالای بی بی عایشه مادر معنوی مسلمین تهمت زنا بست٬ اکنون خواهران ما به پیش داوری چون عبدالله بن ابی مکاتب و دانشگاه ها یا کانون تجلای جوهر انسانی که بی علم نتوان خدا را شناخت بسته شده است. 

ثانیاً در چندین جای قرآن امر به اطاعت از عهد شده است٬ مکاتب٬ دانشگاه ها و مشاغل زنان جز از عهد در دوحه بود٬ و اینکه در چندین احادیث صحیح منقول است: نشان منافق این استکه عهد ببندد٬ می شکند.

طبق اصول و موازین حقوق بین المللی عمومی که واژه عمومی منظور اینست که امروز حقوق بین الملل تنها در ارتباط بین دولت ها منوط نمی شود٬ بل افراد حقیقی و حقوقی را نیز دربر میگیرد٬ که معاهده دوحه ۲۰۱۹ قاعده الزام آورست نه حقوق نرم که تنها به تحریم ها اکتفا شود٬ و طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل امکان استفاده از راه نظامی به دو دلیل: ۱- نقض بینادین بشری و جنایات جنگی روزافزون توسط طالبان ۲- لانه امن شدن سرزمینی بنام افغانستان به تروریست های بین المللی که هر روز این امکان ممکن تر می سازد.

۴۰ میلیون دلار هفته وار می توان چونین تحلیل شود: که سیاست خارجی ایالات متحده نمی خواهد گروه حاکم بطور کُلی وابسته قدرت های شرق شود٬ قدرت هایکه منشاء قدرت شان اقتدارگرای است تا مردم٬ و با نفوس در افکار عمومی آمریکا گزینه فشار بالای طالبان را افزون بخشید( راه های ممکن آن بحث جدا لازم دارد).  

بنابرین مبارزه های انسانی که در اصول و موازین حقوق بین المللی عمومی و متجلاست در منشور سازمان و شورای امنیت نباید سرد و غیر انتزاعی شود٬ بلکی برخلاف ۲۰۰۱ بایستی تسوید یا پیش نویس از نظام آینده پسا طالبانی در دست بود٬ تا حمایت بی حد و مرز بین المللی را کسب کنیم٬ یعنی برگشت طالبان به معاهده دوحه از مهار قدرت توسط قدرت قابل هضم است.

از اینکه قدرت در پسا ۲۰۰۱ بین اقوام تقسیم شده بود و دو رییس جمهور دوره بیست ساله برای تقویت قدرت از این مجرا به احیا و حمایت طالبان پرداختند٬ و طالبان از این نقطه ضعف شان به حد کافی استفاده کردند.

برنامه تلافی جویانه بنده بابت بستن مکاتب و دانشگاه ها: دانشجویان اناث که از سمستر ۶ به بالای دوره کارشناسی هستند٬ یعنی محصل ترم ۶ دوره لیسانس٬ لیسانس و یا کارشناسی ارشد (ماستر) به جلسات روش تحقیق در کلاس های مجازی از خانه های شان دعوت شوند٬ بعد از میان شان استعداد یابی صورت گیرد و نتایج تحقیق شان توسط رسانه های نوشتاری٬ تصویری و شنیداری ارایه شود. 

مثلاً: ماده ۱۶ اعلامیه حقوق بشر ۱۷۸۹ اذعان می دارد:‌ در جامعه که حق بنیادین و تفکیک قوا نباشد٬ قانون اساسی وجود ندارد.

حالا: حق بینادین بشرو تفکیک قوا در تطبیق به ارزش های اسلامی چیست؟ 

طبق این سوال تحقیقی چند صد سوال تحقیقی دیگر می توان شکل گیرد و پژوهش توسط برنامه استعداد یابی نخبگان در حیطه تبعیض مثبت اول توسط خانم های که مثل ۱۹۹۶ نیستند٬ صورت گیرد و ثانیاً استعداد یابی نابخگان در بیست سال صورت نگرفته است٬ چون منشاء قدرت شایسته سالاری نبود٬ و این روند ادامه یابد زیرا ثبات نظام آینده در بسترهای از جامعه نهفته است نه در سران اقوام. 

امیدوارم ازاینکه آرام نباشیم و مطابق این برنامه چندین کار عملی را دیگر را انجام دهیم٬ که امر ثانی طالبان وجود ندارد٬ جز خود آگاهی جامعه و این آگاهی فقط توسط پژوهش دست یافتنی است٬ زیرا ذات اقدس خویش را کنز مخفی گفته و جوهر انسانی را تکاپو٬ نه تقلید ظاهری بل سیر منظم خرد محض که در تحقیق یا پژوهش است٬ و انترنت که ۵۱۰ میلیون متر مربع زمین را به دهکده کوچک مبدل ساخته است٬ می توان از این یافته تحقیق برای تحقیق که هزار درد افغانستان را دوا است٬ استفاده کرد.

یاداشت: ‌امیدست انجمن ها٬ مراکز پژوهشی٬ و دیگر نهاد ها این طرح حقیر را بسنده کرده٬ و در عمل پیاده کنند٬ تا افتخار خدمت رهنمایی خواهرانم و بعد برادرانم را تا نشر پژوهش شان در علوم سیاسی داشته باشم. 

سیر انسان خاکی تا جوهری!

نه خاکست آرزو، غایت خاک به خاک

نور را به همرا شو، یک کریبان چاک

چو جوهر اشارت کرد، زعرش روایت کرد

عالم پُر تکثیر، در تسبیح اش بی باک

بی وساط عریان بود، بت هم در ثنا بود

عبرتگاه وجود، در رندی شد چالاک

افسوس اه تمام، کارهای این جهان

رو رو که نپذیرفت، دامن سفید و پاک

دم چو بگزیدی، موت را لاموت دیدی

بر معصیت خندیدی، زقند این تاک

از طفلیش موجودی، در منصب فقیری

ممکنات کز واجب، در صلواتِ لولاک